Missie, visie, doelen..... Verbeeldingskracht


The Annunciation, door El Greco in 1609 geschilderd, vertelt de aankondiging van de Heer, een klassiek thema dat door vele schilders door de eeuwen heen verbeeld is.


Hieronder een schilderij uit dezelfde tijdsperiode, door Jan Janssens uit Gent, die in de eerste helft van de 17de eeuw werkte en het thema op de toen gangbare manier met de lichtval van Caravaggio schilderde.



El Greco nam de vrijheid religieuze thema's op een voor die tijd volstrekt bijzondere manier uit te werken:

- grove penseelstreken

- afwijkende perspectieven met langgerekte figuren

- felle kleuren, soms primair

- expressionistische weergave, modern en opzienbarend voor zijn tijd


Schilderijen vertellen een verhaal, gevoed door verbeeldingskracht.

Dit 21ste eeuwse tijdsgewricht, met al haar problemen en uitdagingen, vraagt om een nieuw verhaal, een nieuw schilderij, een nieuwe vormgeving.

Dat is meer dan out-of-the-box denken, het is het denken vanuit een heel ander paradigma, gedreven door een diepe kracht vanuit het Hart.


Kijk als voorbeeld in onderstaande video hoe Roel Berghuis praat over de mogelijkheden van Tata Steel: dat is geen bedacht verhaal, dat komt uit zijn tenen.



Organisaties zijn ook een verhaal, geleid door de verbeeldingskracht van de oprichter(s) en de medewerkers. Uit verbeeldingskracht volgt een visie op de toekomst: die kan bedreigend zijn of kansen creëren, zoals de vakbond bij Tata Steel laat zien.


Wat is jouw verhaal en wat jouw verhaal van je organisatie over vijf jaar? Durf jij net als El Greco buiten de gangbare opvattingen te schilderen?


Wil je sparren over de toekomst van jouw organisatie, bel me op 06 54 33 43 42 voor een vrijblijvende afspraak.