De eindejaarsgesprekken komen er weer aan, hoe pak je dat aan?


Afhankelijk van de grootte van het team, kunnen de eindejaarsgesprekken aardig wat tijd, inspanning en frustratie kosten. Om nog maar te zwijgen van het invullen van de formulieren en het formuleren van feedback, leerdoelen en targets. Zo zijn de eindejaarsgesprekken of beoordelingsgesprekken een 'moetje'.



Maar waar gaat het om? Medewerkers werken prettiger, leuker en bereiken meer prestaties als ze gewaardeerd worden, gesteund worden en steun kunnen geven, als ze veilig aan hun uitdagingen kunnen werken, hun talenten en kwaliteiten kunnen inzetten en als ze met elkaar een gemeenschappelijk doel voor ogen hebben (de missie en de visie).


Als ze weten Waarom ze doen wat doen, Hoe ze het moeten doen en Wat ze moeten doen,

naar het model de Golden Circles van Simon Sinek.


Het model Kernkwaliteiten biedt praktische handvatten om de gesprekken voor te bereiden en te houden:

  1. Wat zijn de kwaliteiten van de medewerker?

  2. Waarin schiet hij/zij soms door?

  3. Wat is zijn uitdaging? Wat moet hij leren?

  4. Waar heeft ie een allergie voor?

Hieronder vind je een lijst met Kwaliteiten, Valkuilen, Uitdagingen en Allergieën, pasklaar om te gebruiken. Je vindt daar ook voldoende begrippen om het gedrag van iemand te beschrijven.


Combineer die twee modellen en de gesprekken en de voorbereiding gaan je een stuk makkelijker af.


Lijst Kwaliteiten, Valkuilen, Allergieen en Uitdagingen
.pdf
Download PDF • 63KB


Enne, vergeet jezelf niet!!!